Please wait...

Solution
Q.11 Correct
Q.11 In-correct
Q.11 Unattempt

Select the option in which the numbers shares the same relationship in set as that shared by the numbers in the given set. (NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g.13 – Operations on 13 such as adding / subtracting / multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

(3, 2, 162)

(6, 3, 3888)

उस विकल्प का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ समूह में वही सम्बन्ध साझा करती हैं जो दिए गए समूह में संख्याओं द्वारा साझा किया जाता है।  (नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में विभाजित किए बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए, 13 - 13 पर संक्रियाएँ जैसे कि जोड़ने/घटाने/गुणा करने आदि को 13 में किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में अलग करके और तत्पश्चात 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाओं को करने की अनुमति नहीं है।)

(3, 2, 162)

(6, 3, 3888)

Q.22 Correct
Q.22 In-correct
Q.22 Unattempt

Read the given statements and conclusions carefully. Assuming that the information given in the statements is true, even if it appears to be at variance with commonly known facts, decide which of the given conclusions logically follow(s) from the statements.

Statements:

Some cows are butterflies.

Some doors are milk.

All milk is fish.

Conclusions:

(I) Some doors are butterflies.

(II) Some fish are doors.

(III) Some cows are milk.

दिए गए कथनों और निष्कर्षों को ध्यानपूर्वक पढ़िए। यह मानते हुए कि कथनों में दी गई सूचना सत्य है, भले ही वे सामान्यतः ज्ञात तथ्यों से भिन्न प्रतीत होते हो, निर्णय लीजिए कि दिए गए निष्कर्षों में से कौन-सा निष्कर्ष कथनों का तार्किक रूप से अनुसरण करता है।

कथन:

कुछ गाय, तितलियाँ हैं।

कुछ दरवाजे, दूध हैं।

सभी दूध, मछलियाँ हैं। 

निष्कर्ष:

(I) कुछ दरवाजे, तितलियाँ हैं।

(II) कुछ मछलियाँ, दरवाजे हैं।

(III) कुछ गाय, दूध हैं।

Q.29 Correct
Q.29 In-correct
Q.29 Unattempt

Select the option in which the numbers shares the same relationship in set as that shared by the numbers in the given set.

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g.13 - Operations on 13 such as adding / subtracting / multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

(13, 7, 546)

(14, 15, 1260)

उस विकल्प का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ समुच्चय में वही संबंध साझा करती हैं जो दिए गए समुच्चयों में संख्याओं द्वारा साझा किया जाता है।

(ध्यान दें: संख्याओं को उनके घटक अंकों में विभाजित किए बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ किया जाना चाहिए। उदाहरण 13 - 13 पर संक्रियाएँ जैसे 13 को जोड़ना / घटाना / गुणा करना आदि किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़ना और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

(13, 7, 546)

(14, 15, 1260)

Q.35 Correct
Q.35 In-correct
Q.35 Unattempt

Study the given pattern carefully and select the number that can replace the question mark (?) in it.

(6, 4, 6)

(18, 9, 13)

(8, 6, ?)

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g. 13 - Operations on 13 such as adding/subtracting/multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

दिए गए पैटर्न का ध्यानपूर्वक अध्ययन कीजिए और उस संख्या का चयन कीजिए जो इसमें प्रश्न चिह्न (?) को प्रतिस्थापित कर सकती है।

(6, 4, 6)

(18, 9, 13)

(8, 6, ?)

(नोट: संख्याओं को उनके घटकीय अंकों में तोड़े बिना पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ की जानी चाहिए। उदाहरण के लिए 13 - 13 पर संक्रियाएँ जैसे कि 13 को जोड़ना/घटाना/गुणा करना आदि किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़ना और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

Q.39 Correct
Q.39 In-correct
Q.39 Unattempt

Select the option in which the numbers shares the same relationship in set as that shared by the numbers in the given set.(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits. E.g.13 – Operations on 13 such as adding /subtracting /multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

(12, 28, 8)

(72, 48, 12)

उस विकल्प का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ समूह में वही संबंध साझा करती हैं जो दिए गए समूह में संख्याओं द्वारा साझा किया जाता है। (नोट: संख्याओं को उसके घटक अंकों में तोड़े बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ की जानी चाहिए। उदाहरण 13 - 13 पर संक्रियाएँ जैसे कि 13 में जोड़ना/घटाना/गुणा करना आदि किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़ना और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

(12, 28, 8)

(72, 48, 12)

Get latest Exam Updates
& Study Material Alerts!
No, Thanks
Click on Allow to receive notifications
×
Open Now