Please wait...

Solution
Q.56 Correct
Q.56 In-correct
Q.56 Unattempt

Given below is a statement followed by two conclusions numbered I and II. Assume everything in the statement to be true, and then decide which of the given conclusions logically follow (s), beyond a reasonable doubt, from the information given in the statement.

Statement: The colour of blood is red due to the presence of red blood cells.

Conclusion I: If red blood cells are removed, blood will lose its red colour.

Conclusion II: Red blood cells will be red as long as they remain in the blood.

निम्न प्रश्न में एक कथन और उसके बाद I और II से अंकित दो निष्कर्ष दिए गये हैं। आपको दिए गये कथनों की सारी जानकारी को सत्य मानना है और निर्णय लेना है कि दी गई जानकारी के आधार पर उनमें से कौन सा तार्किक रूप से अनुसरण करता है।

कथन: लाल रक्त कोशिकाओं की उपस्थिति के कारण रक्त का रंग लाल होता है।

निष्कर्ष I: यदि लाल रक्त कोशिकाओं को हटा दिया जाता है, तो रक्त अपना लाल रंग खो देगा।

निष्कर्ष II: जब तक वे रक्त में रहेंगे तब तक लाल रक्त कोशिकाएं लाल रहेंगी।

Q.60 Correct
Q.60 In-correct
Q.60 Unattempt

Select the option in which the numbers shares the same relationship in set as that shared by the numbers in the given set.

(NOTE: Operations should be performed on the whole numbers, without breaking down the numbers into its constituent digits.

E.g.13 - Operations on 13 such as adding/subtracting /multiplying etc. to 13 can be performed. Breaking down 13 into 1 and 3 and then performing mathematical operations on 1 and 3 is not allowed)

(14, 17, 970)

(15, 23, 1508)

उस विकल्प का चयन कीजिए जिसमें संख्याएँ समूह में वही संबंध साझा करती हैं जो दिए गए समूह में संख्याओं द्वारा साझा किया गया है।

(ध्यान दीजिए: संख्याओं को उसके घटक अंकों में तोड़े बिना, पूर्ण संख्याओं पर संक्रियाएँ की जानी चाहिए।

उदाहरण 13 - 13 पर संक्रियाएँ जैसे 13 में जोड़ना/घटाना/गुणा करना आदि किया जा सकता है। 13 को 1 और 3 में तोड़कर और फिर 1 और 3 पर गणितीय संक्रियाएँ करने की अनुमति नहीं है)

(14, 17, 970)

(15, 23, 1508)

Q.65 Correct
Q.65 In-correct
Q.65 Unattempt

In the question, a statement is given, followed by two arguments, I and II. You have to consider the statement to be true even if it seems to be at variance from commonly known facts. You have to decide which of the given arguments, if any, is a strong argument.

Statement: The grading system at school is ineffective.

Arguments:

I. Yes, without ranks there is no reason to perform well

II. No, there is no need to work hard now to score good marks

प्रश्न में, एक कथन दिया गया है, उसके बाद दो तर्क I और II दिए गए हैं। आपको कथन को सत्य मानना है, भले ही यह सामान्य रूप से ज्ञात तथ्यों से भिन्न प्रतीत होते हों। आपको तय करना होगा कि दिए गए तर्कों में से कौन सा, यदि कोई है, तो एक प्रबल तर्क है।

कथन: स्कूल में ग्रेडिंग सिस्टम अप्रभावी है।

तर्क:

I. हाँ, रैंक के बिना अच्छे प्रदर्शन करने का कोई कारण नहीं है

II. नहीं, अच्छे अंक हासिल करने के लिए अब ज्यादा मेहनत करने की जरूरत नहीं है

Q.78 Correct
Q.78 In-correct
Q.78 Unattempt

Read the given statements and conclusions carefully. Assuming that the information given in the statements is true, even if it appears to be at variance with commonly known facts, decide which of the given conclusions logically follow(s) from the statements.

Statements:

No basket is a trolley.

No trolley is a suitcase.

Conclusions:

I. Some baskets being suitcases is a possibility.

II. Some suitcases are baskets.

दिए गए कथनों और निष्कर्षों को ध्यानपूर्वक पढ़िए। यह मानते हुए कि कथनों में दी गई जानकारी सत्य है, भले ही वह सामान्य रूप से ज्ञात तथ्यों से भिन्न प्रतीत होती हो, निर्णय कीजिए कि दिए गए निष्कर्षों में से कौन-सा/से निष्कर्ष कथनों का तार्किक रूप से अनुसरण करता/करते है/हैं।

कथन:

कोई भी टोकरी, ट्रॉली नहीं है।

कोई भी ट्रॉली, सूटकेस नहीं है।

निष्कर्षः 

I. कुछ टोकरियों के सूटकेस होने की संभावना है।

II. कुछ सूटकेस, टोकरियाँ हैं।

Get latest Exam Updates
& Study Material Alerts!
No, Thanks
Click on Allow to receive notifications
×
Open Now